Twee nieuwe telefoons, surfen en Fraser Island!

Hallo allemaal,

Inmiddels is het alweer een maand geleden dat ik geschreven heb, we zijn nu al bijna 3 weken in Brisbane en in de tussentijd hebben we niet heel veel spannende en nieuwe dingen gedaan.

De vorige keer dat ik schreef waren we in 1770/Agnes Water geweest om te surfen en hadden we een tussenstop in Bundaberg.

Na Bundaberg zijn we doorgereden naar Noosa, een plek die een beetje lijkt op Airlie Beach maar we vonden het er leuk en het voelde er vakantie achtig aan. Voor deze eerste nacht zochten we op de app, die we gebruiken om campings te vinden, een camping die zo goedkoop mogelijk was. Toen we aankwamen en het terrein opreden leek het net alsof we een soort sigeunerkamp opreden (de volgende dag lazen we dat we inderdaad op de verkeerde plek waren gekomen en dat we een stukje verder hadden moeten rijden). Er stonden allemaal verschillende ‘huizen’ gebouwd van tentzeil, bouwzeil maar ook van hout of met een oude caravan, het zag er niet uit als een camping. Het begon te regenen dus hebben we ons soepje met brood gegeten in de auto onder de achterklep. Na een goede nacht zijn we ’s ochtends vertrokken naar het centrum van Noosa, het was een grijze dag maar we wilden wel gaan surfen. We huurden surfboards voor 4 uren en gingen naar het strand. We hebben lekker gesurfd, in de regen, en het ging al steeds beter, we voelden ons echte surfchicks. Deze tweede nacht in Noosa kozen we ervoor om naar een hostel te gaan om daar te overnachten in ons bussie. Toen we de volgende ochtend wakker werden was mijn telefoon kapot, deze hebben we naar een maker gebracht die er de dag mee bezig zou gaan. Hierna zijn we met een gehuurde fiets door Noosa gereden. We dachten even lekker een dagje te fietsen maar het viel tegen hoe “lekker” het was, het was behoorlijk bergachtig dus goed voor onze conditie en de kuitspieren! Het was erg leuk om even te fietsen. Aan het einde van de middag zijn we terug gegaan naar de telefoonwinkel en moest ik een hele nieuwe (tweedehands) telefoon kopen omdat de batterij helemaal kapot was en niet gemaakt kon worden.

De derde nacht in Noosa stonden we op een leuke camping aan het water. Hierna zijn we naar Eumundi gereden waar een leuk marktje scheen te zijn, hier hebben we een paar uurtjes doorgebracht en daarna zijn we doorgereden naar Brisbane. We kozen een camping buiten het centrum, dus moesten we met de trein naar Brisbane. De eerste dag zijn we een beetje door Brisbane gaan wandelen om te zien waar we terrecht waren gekomen en ook gingen we naar de bieb om werk te zoeken. Op een plein in het midden van het centrum kwamen we een Nederlandse kraam tegen waar we natuurlijk even naartoe gingen. Er stond een vrouw in met wie we even spraken, ze vertelde dat haar man die avond kroketten stond te verkopen in the botanical garden. Ook zei ze dat ze in januari op vakantie zouden gaan voor een week en dat we misschien wel op de kat konden passen als we dat wilden, we moesten er maar even over nadenken. ’s Avonds hebben we heerlijk een kroketje gegeten in het park, na 2 maanden vonden we het al erg lekker om weer een kroketje te eten!

De volgende ochtend toen Terra en ik onze kleren gewassen hadden kwam ik erachter dat mijn telefoon weg gehaald was bij de toiletten. We hebben de supervisor van de camping gevraagd of hij hem had, maar dat was helaas niet het geval, verder had niemand op de camping hem gezien. De superviser had wel een idee wie het gedaan kon hebben, maar deze mensen waren op dat moment niet meer op de camping. Ik baalde erg, binnen drie dagen waren er twee telefoons “weg”. Ondanks dit gebeuren zijn we toch nog even naar de stad gegaan, we moesten tussendoor ook nog zoeken naar werk tenslotte..

De volgende dag zijn we naar de politie gegaan, heb ik een nieuwe telefoon gekocht, zijn we bij de bieb geweest en zijn we bij de Nederlandse kraam van Liesbeth en Walter langs gegaan, om ze weer even te zien en even te kletsen.

25 december, kerst! We hadden ervoor gekozen om tijdens de feestdagen wat meer in het centrum van Brisbane te slapen, zodat we makkelijker de stad in konden en wat meer backpackers zouden ontmoeten. Deze eerste kerstdag hebben we een beetje gerommeld bij de auto en niet zoveel gedaan, ’s avonds hadden we een barbecue met een groep Nederlanders (via facebook), dit was een hele leuke eerste kerstdag!

Hier in Australie vieren ze niet echt twee kerstdagen, de tweede kerstdag is hier boxingday. Niemand weet precies wat het is, maar iedereen is vrij en de winkels hebben behoorlijke uitverkoop. Terra en ik hebben door de stad gewandeld en zijn bij de lagoon geweest. ’s Avonds zijn we naar de bios geweest om toch iets speciaals te doen voor kerst.

Derde kerstdag zijn we naar twee musea geweest, wat gratis was dus dat is altijd leuk! Daarna hebben we weer naar baantjes gezocht. ’s Avonds hadden we afgesproken met Liesbeth en Walter om langs te komen in hun huis, uiteindelijk was het een gezellige avond en zijn we ook al blijven slapen in een logeerkamer. De volgende dag zijn we naar mount Coot-tha gegaan, waar je een prachtig uitzicht hebt over Brisbane, we hebben hier ook een hele heftige wandeling gedaan door het bos, ook weer goed voor de kuiten. Na deze dag gingen we terug naar het huis en aten we mee en bleven we weer slapen.

Eigenlijk zijn we er 27 december heen gegaan en niet meer weg gegaan, we zitten nu nog steeds in het huis, in de tussentijd zijn ze 5 dagen weg geweest en hebben wij dus op de kat gepast. Je voelt je soms wel een beetje bezwaard, omdat we alles mogen gebruiken en eten mogen pakken wat in de kasten staat en ’s avonds eten we met ‘de pot’ mee. In de periode van toen tot aan nu hebben we nog een aantal dingen gedaan, maar vooral ook gezocht naar baantjes. Wel zijn we nog met een soort watertaxi door de stad gegaan en konden we overal even uitstappen, het was leuk om de stad ook vanaf het water te bekijken.

30 december kwam Jelmer ook aan in Brisbane, nadat hij 5 dagen op een boerderij gewerkt had. Met zijn drieën zijn we naar de lagoon gegaan om even lekker af te koelen. Jelmer ging ook mee naar het huis en mocht ook blijven slapen.

Oud en nieuw! Heel gek om oud en nieuw aan de andere kant van de wereld te vieren met tropische temperaturen en een enorm tijdsverschil met Nederland. Voor oud en nieuw kozen we er ook voor om weer naar het hostel te gaan waar we met kerst ook waren, wat meer in het centrum van de stad. Op oudjaarsdag zijn we naar Southbank gegaan, bij de lagoon. We moesten er in de middag al heen omdat het druk zou gaan worden. Je mocht helaas geen alcohol meenemen naar binnen wat ook gecontroleerd werd, het was alleen toegestaan om gesealde flessen mee te nemen. We hadden dus bedacht om een fles rum met een injectienaald in een fles cola te spuiten. Eerst moesten we er wat cola uit halen en daarna konden we de rum erin spuiten. Het was vooral grappig om te doen en gelukkig kregen we de flessen mee naar binnen en hebben we er geen problemen door gekregen. Bij de lagoon op het strand hebben we de hele middag en avond gezeten met hapjes en lekker drinken en af en toe een duik in het zwembad. ’s Avonds kwamen er een paar mensen van de groep met wie we ook kerst hadden gevierd, gezellig. Met zijn allen hebben we afgeteld en daarna zijn we op stap geweest bij een hostel in de stad. Het was een leuke avond!

De volgende ochtend moesten we vroeg op omdat we moesten uitchecken, daarna zijn we met zijn drieën weer naar huis gegaan en lekker gerelaxt.

In de week na oud en nieuw gingen Walter en Liesbeth voor 5 dagen weg dus hadden we het rijk alleen. We hebben vooral weer heel veel gesolliciteerd en baantjes gezocht en gebeld. 7 januari mocht ik komen voor een gesprek met de manager van Pig ’n Wistle, en restaurant keten in Brisbane, en die avond kon ik meteen komen voor en trial (een inwerk avond, van 2 uurtjes). Ik werd ingewerkt en vond het leuk, aardige collega’s en leuk werk, ik zou in de bediening gaan staan en kon 3 of 4 diensten per week krijgen. Acheraf hoorde ik dat het maar 4 uurtjes per shifs was, dus echt maar weinig werk. Toen ik de woensdag daarop ging werken kon ik ook na 2 uur al naar huis omdat het zo rustig was. Nu gaan Terra en ik toch nog verder zoeken naar een ander baantje, echt full time en hard werken.

Vorige week hebben we met hulp van Jelmer ons bed steviger in de auto gezet, we hebben het er helemaal uitgehaald en de poten beter vast gemaakt, toen het klaar was stond het een stuk beter en hadden we ook nog eens veel meer ruimte onder het bed voor onze spullen!

Afgelopen weekend hadden Terra en ik onze trip naar Fraser Island, een groot eiland waar je alleen op kan met een 4wd, het was een trip van 3 dagen en twee nachten. Vrijdag vertrokken Terra en ik naar Rainbow beach, waar vandaan we zouden vertrekken, in Rainbow beach zijn we nog naar het strand gegaan, wat bekend is vanwege de verschillende kleuren zand: rood, zwart, wit en geel. Zaterdag moesten we vroeg verzamelen bij het hostel waar we vandaan zouden vertrekken. De dag ervoor waren al groepen gemaakt van 8 personen per auto, we mochten zelf rijden en hadden vier mensen (waaronder ik) die mochten rijden. Toen we alle uitleg hadden gehad konden we vertrekken. Met de ferry gingen we het eiland op en de rit begon meteen lekker hobbelig over het losse zand van het strand, net een achtbaan! Deze eerste dag zijn we bij 2 meren geweest, één daarvan (lake Mc Kenzie) was super helder blauw en lekker koel. We kwamen aan bij het kamp waar we de twee nachten zouden slapen, we sliepen in tenten die onder een groot zeil stonden, we hadden een matje gekregen en een kussen en ons eigen laken mee. De avond gingen we barbecuën en lekker met de groep spelletjes doen en drinken.

De volgende dag begonnen we bij een creek (een soort beekje) achter het strand, waar een soort stroming in zat waardoor we met een band erdoor konden, het was behoorlijk koud dus we waren ook meteen wakker. De tweede plek waar we konden zwemmen waren een soort baden aan de zee die steeds vers water kregen door de golven, het was een hele mooie plek. Deze avond was weer gezellig hetzelfde als de dag ervoor.

De derde en laatste dag gingen we nog naar één meer en daarna weer terug naar de ferry, waar we tijdens het wachten nog een familie dolfijnen zagen zwemmen 10 meter bij ons vandaan!

We hadden een hele leuke groep van 32 mensen, we waren met 4 auto’s waarvan 1 de leiderauto was die we allemaal moesten volgen. In onze auto zaten 2 Duitse jongens, 3 Zweedse meiden en naast Ter en mij ook nog een ander Nederlands meisje. Het was een hele gezellige auto zo met zijn 8en. In een andere auto zat nog een ander heel leuk Nederlands meisje, Anne Carlijn, met wie we deze dagen veel omgingen.

Toen we maandag middag weer terugkwamen van Fraser zijn Ter en ik nog even naar een hele grote zandduin geweest die niet heel ver weg was, heel erg mooi. ’s Avonds gingen we uiteten met een deel van de groep en de tourguide.

Dinsdag zijn Ter en ik nog samen met Anne Carlijn naar het strand geweest om wat verder te lopen dan de vorige keer. Daarna zijn Terra en ik weer terug naar huis gereden.

We hebben ook besloten dat we verder naar beneden gaan om werk te zoeken, we beginnen dan in Byron Bay. Hopelijk is daar meer werk te vinden dan hier in Brisbane. Vanavond moet ik weer werken in het restaurant, maar dan ga ik ook vertellen dat ik wil stoppen om ergens anders full time werk te vinden. Ik verwacht dat we morgen over overmorgen zullen vertrekken richting Byron Bay. Jelmer gaat morgen ook verder om ergens anders werk te zoeken.

De aankomende weken zullen we dus hopelijk werk hebben gevonden en dan twee maanden gaan werken.

Groetjes!

Ingrid

Fijn wakker worden met zo'n verhaal. Weer veel moois gezien en ontdekt dat in Brisbane niet het werk is waarop jullie hoopten. Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen. XXX

Peggy

Was weer erg leuk om te lezen. Veel succes met werk zoeken.

Carla Kroon

Erg leuk om te lezen, ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Succes met werk zoeken.

Cisk

Houtkachel aan, kopje koffie en uitzicht op de tuin die prachtig is door wat sneeuw en rijp aan de bomen.
Tablet bij de hand en wat is heerlijker om te zien dat er 2 reisverhalen zijn binnen gekomen.
Van jou en Terra.
Genoten van jullie verhalen en mij zelf even gewaand in Down Under
Dank jullie wel meiden!!
En now on the road again, going to the south to find some work .
Success drifters and take care. XXX