Frambozen plukken en nieuwe plannen

Halloo!


Dat is een tijd geleden! We hebben niet de mogelijkheid gehad om een computer te gebruiken in de tussentijd, dus vandaar geen nieuwe blog, maar hier ben ik weer!

Alles gaat goed hier, met ons en met Tim (de bus) ook. We zijn net klaar met 5 weken werken op een boerderij en zijn in 3 dagen naar Melbourne gereden waar we de laatste 3 weken in Australië gaan doorbrengen.


De vorige keer dat ik geschreven had kwamen Terra en ik net terug van Fraser Island en hadden we besloten dat we niet meer veel langer in Brisbane opzoek zouden gaan naar werk, maar af zouden zakken naar beneden om werk te zoeken.

Op maandag kwamen we terug van Fraser Island en op woensdag moest ik nog werken bij het restaurant waar ik was aangenomen, dit was mijn tweede dag en ik ging ook meteen vertellen dat ik wilde stoppen om ander werk te zoeken. Gelukkig reageerde de manager heel goed en was het geen probleem om te stoppen, als ik die dag nog maar kon werken. Op donderdag zijn Jelmer, Terra en ik weg gegaan bij het huis van Walter en Liesbeth. Het was heel raar om weg te gaan, net alsof je opnieuw afscheid nam van je familie, wat we een paar maanden daarvoor ook gedaan hadden. We hebben het heel erg fijn gehad bij Walter en Liesbeth thuis, en zijn ze enorm dankbaar dat we daar hebben mogen verblijven voor ongeveer een maand.

Jelmer vertrok iets eerder dan wij omdat hij een sollicitatie gesprek had bij een mushroom farm. Terra en ik vertrokken richting Gold Coast, een kustplaats onder Brisbane. We vonden een goedkope camping in het dal van een aantal bergen, het was een showground waar af en toe rodeo's worden gehouden. Vooral de weg erheen was erg mooi, mooie uitzichten en smalle bergweggetjes.

De volgende dag reden we naar Byron Bay, een soort hippie dorp waar je ook goed kan surfen, precies wat wij leuk vinden! We hebben deze dagen een beetje afgewisseld tussen bij boerderijen langsrijden om te vragen of ze werk hadden en Byron Bay verkennen. Op een dag zijn we bij een boerderij langs gereden om te vragen of ze mensen nodig hadden, maandag werden we terug gebeld en hoorden we dat we daar konden gaan werken. Eindelijk hadden we werk gevonden!!

De zondag zijn we wat leuks gaan doen, tussen het werk zoeken door. We huurden surfboards en wilden gaan surfen, maar er waren helaas geen golven, dus ik heb 1 golf kunnen pakken!Na het surfen wilden we nog even naar een strand waar je topless "mag" zonnen, dat leek ons wel wat. Helaas is Terra hier heul erg verbrand omdat haar witte borsten de zon niet gewend waren/zijn. Deze avond hebben we ook een wandeling gemaakt vanaf 'the lighthouse', we eindigden ook weer bij de vuurtoren waar we naar de zonsondergang gingen kijken. Eerst hebben we even noodles gemaakt en lekker opgegeten en daarna zijn we gaan zitten om de zon te zien zakken. Het was een prachtig gezicht, de zon verdween mooi achter de bergen en kleurde de hemel mooi oranje.


De dinsdag konden we dan beginnen met werken op de boerderij. Het was een frambozen boerderij, waar we frambozen zouden gaan plukken en later misschien ook konden 'packen'. De eerste week werkten we van dinsdag tot en met zaterdag en waren we vrij op donderdag. We werkten iedere dag van 6 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags, we plukten een paar uur totdat we alle blokken waar frambozen struiken groeiden geplukt waren en daarna gingen we tot 3 uur de blue berry struiken snoeien.

De donderdag waren we vrij (want het was Australia Day) en Jelmer ook van zijn werk, hij kwam naar Byron Bay dus wilden we met zijn 3en gaan surfen, helaas waren we weer te laat voor goede golven dus zijn we maar lekker op het strand gaan liggen, wat ook heel fijn was. Het was leuk om Jelmer weer even te zien en ook te horen hoe hij het heeft op de boerderij waar hij werkt.

De weken erna bestonden de weken uit 6 dagen werken (we waren elke zondag vrij) en op zaterdag na het werk gingen we ergens heen om het weekend 'te vieren'. Op de boerderij waar we werkten hadden we het erg gezellig met de andere collega's. Er was een stel uit Argentinië, een Franse jongen, een meisje uit IJsland en 4 Vietnamezen, dus leuk om met allemaal verschillende nationaliteiten te werken. 's Ochtends als we op de boerderij aankwamen moesten we een 'trolley' pakken, een krat op een karretje, die we vulden met de bakjes en deksels (zoals je frambozen in een winkel koopt) waar we het fruit in moesten gaan doen. Dan begonnen we in het eerste blok en moest ieder in een rij gaan werken, waar je beide kanten van de rij plukte. Terra mocht vanaf de tweede week gaan 'packen', het controleren en wegen van de bakjes fruit die wij geplukt hadden. Terra ging daarom een uurlijk loon verdienen en de rest van de plukkers verdienden per tray, dat houdt in dat je zoveel mogelijk moet plukken en wordt betaald naar de hoeveelheid fruit dat je geplukt hebt. De rate van de betaling hing weer af van de dag, hoeveel mensen er aan het werk waren maar ook aan het weer en de kwaliteit van het fruit. Ik kon wel merken dat ik elke dag beter en sneller werd met plukken, na een tijdje plukte ik niet meer al het fruit dat toch niet goed genoeg was en kon ik sneller kijken of er goed en genoeg fruit hing om te blijven staan. Na 3 weken gingen we na het plukken frambozen struiken snoeien in plaats van de blue berries, dit snoeien was een stuk minder zwaar.

In de weekenden gingen we altijd wat leuks doen, ook omdat we op een camping 'woonden' waar niet zoveel te doen was en vooral oude mensen stonden. Zo zijn we in een weekend naar Nimbin gegaan, een hippie dorp wat meer in het binnenland van Australië. Deze eerste keer gingen we niet om echt goed rond te kijken, maar omdat Terra een tattoo ging laten zetten! Ze heeft het 'no worries' teken laten zetten, een sierlijk teken wat een beetje lijkt op een g-sleutel. Ze heeft dit teken laten zetten omdat het erg doet denken aan hier in Australië, de mensen zeggen voor alles 'no worries mate'. Het wordt gebruikt als graag gedaan, geeft niet, geen probleem en ga zo maar door. Als je benieuwd bent naar het teken, moet je het maar even googelen.

We zijn naar twee watervallen geweest, de 'Whian Whian falls' en de 'Mynion falls' om af te koelen maar ook om het gewoon te zien en ook nog een dagje naar Gold Coast. Verder zijn we nog een keer in Nimbin geweest om het dorpje eens goed te bekijken en alle winkeltjes even in te gaan. We hadden gehoord dat je hier ook wietkoekjes of brownies kon kopen, daar gingen wij dus ook naar opzoek. Na een tijdje wilden we ergens naar de wc en liepen we naar de achterkant van een café, waar een man ons wenkte en vroeg of we iets wilden hebben. We vroegen of hij ook wietbrownies had, maar dat was van een andere vrouw die er toevallig bij stond. We kochten er drie en gingen er weer vandoor. Terra vertelde later dat ze had gezien dat de mevrouw ze ergens uit de bosjes had gevist.


De derde week nam ik dinsdag en woensdag vrij omdat Jelmer op maandag jarig was. Voor zijn verjaardag had ik een air bnb geboekt in Gold Coast om even met zijn tweeën weg te zijn en iets leuks te doen voor zijn verjaardag, een soort mini-vakantie midden in de grote reis. We hadden een hele mooie luxe kamer in een grote villa. De dagen samen hebben we niet veel gedaan, een beetje rond gelopen door het centrum en op het strand gelegen. Dinsdags zijn we uit eten geweest, als kado voor Jelmer van Carla (dankjewel!), dit was ook leuk en lekker om eens te doen. We hebben samen erg genoten van het relaxen en niks moeten of veel willen zien, het was erg fijn. Het was ook meteen een soort afscheid omdat we elkaar misschien niet meer zouden gaan zien voordat we beiden Australië zouden gaan verlaten.

Tijdens dit weekend met Jelmer heb ik het er met hem over gehad hoe ik de reis nu vond en wat de volgende plannen zouden worden. Jelmer had al besloten om niet naar Nieuw Zeeland te gaan en in plaats daarvan naar de Filipijnen en misschien nog iets daarna, omdat het een hele hoop geld scheelt. Terra haar moeder had via mijn moeder gezegd dat wij ook Nieuw Zeeland konden overslaan en naar Azië konden gaan, zodat we langer kunnen reizen en minder lang hoeven te werken. Ik vond dit wel een goed idee en Terra en ik hebben het er een paar keer kort over gehad, maar Terra wilde echt graag naar Nieuw Zeeland, dus bleef dat ons plan. Tijdens het weekend met Jelmer kon ik het er met hem ook even over hebben en kwam ik erachter dat ik nog niet helemaal tevreden was zoals de reis nu voor mij was. Ik heb besloten dat ik toch naar Azië wilde gaan en Nieuw Zeeland over wilde slaan, ik denk dat ik nog wel in Nieuw Zeeland ga komen in mijn leven omdat ik er graag heen wil. Ik wist nog niet welke landen ik dan wilde gaan zien of wanneer, maar dat kwam later wel. Ik heb het "thuis" met Terra besproken en ze wilde toch wel erg graag naar Nieuw Zeeland, dus zouden we kunnen splitsen, omdat ik voor mezelf had gekozen en echt naar Azië wilde gaan. Een dag later had Terra er tijdens het plukken even over nagedacht en had besloten dat het toch beter zou zijn om Nieuw Zeeland inderdaad te skippen en naar Azië te gaan. Konden we toch nog samen gaan en ook dat avontuur met zijn tweeën delen. Ik was blij dat ik ervoor had gekozen om dit te doen en dat Terra uiteindelijk ook mee wilde.


De laatste twee weken was er op het werk nog een Duits stel bij gekomen, we hadden ze op zondag al ontmoet en kwamen er zo achter dat ze op 'onze' boerderij kwamen werken. De laatste twee weken zagen we twee van onze collega's dus ook nog buiten het werk, dat was erg leuk, omdat je ze dan ook wat beter leert kennen en het met anderen ook nog even over het werk kon hebben. Ze wilden voor onze laatste dag een barbecue organiseren met een aantal collega's van de boerderij, hartstikke leuk! Dus, de laatste zaterdag dat we gewerkt hadden (afgelopen zaterdag, 25 februari) we 's middags een barbecue met 6 andere mensen van de boerderij, in Byron Bay. Iedereen kocht zijn eigen eten en drinken en we hadden afgesproken bij een koolbarbecue in Byron Bay (het Argentijnse stel wilde alleen op kool), we hebben een hele gezellige middag gehad met zijn allen! Na de barbecue zijn Terra, Philip, Kristin (het Duitse stel) en ik weer terug gegaan naar onze camping en hebben we daar nog even lekker een biertje gedronken. Dit was een hele goede afsluiting van onze tijd op de boerderij, we hebben een hele leuke tijd gehad en dat kwam ook vooral door de leuke collega's, we gaan ze missen en ik hoop dat we ze ooit nog eens zullen zien!

De volgende dag zijn Terra en ik nog naar een grote markt in Bangalow geweest waar Philip en Kristin ook nog even waren, waar we afscheid van ze namen. Na de markt zijn Terra en ik begonnen met onze reis naar het zuiden van Australië, de laatste 3 weken van onze tijd in Australië zouden gaan beginnen. We wilden nog de Great Ocean Road doen, Melbourne bekijken en dan uiteindelijk moesten we de auto nog verkopen. We wilden in twee dagen naar Melbourne rijden wat in totaal ongeveer 1700 km rijden was! Dat was dus een behoorlijke rit, van ongeveer 7/8 uren per dag rijden, onvoorstelbaar hoe groot dit land is! Onderweg naar beneden zijn Terra en ik nog langs geweest bij Hans en Pat de Haan, de neef van mijn moeder die al sinds zijn 5e in Australië woont, hij woont in een dorp onder Sydney. Ik had ze in Nederland al eens ontmoet, maar dat was al bijna 5 jaar geleden. We zijn bij ze langs geweest in het dorp waar ze nu wonen, ze hebben ons mee uit eten genomen en we mochten met onze bus op de oprit slapen. De volgende ochtend kregen we nog een heerlijk uitgebreid ontbijt en vertrokken wij weer verder richting Melbourne. Het was hartstikke leuk om ze te weer zien in Australië! :)


Vandaag zijn we in Melbourne aangekomen en hebben we eerst een bibliotheek gezocht om even lekker te kunnen computeren. We willen hier in Melbourne voor ongeveer 3 of 4 dagen blijven en gaan daarna voor 3/4 dagen de Great Ocean Road doen. Dit is denk ik één van de bekendste routes hier in Australië, het is een route langs een deel van de zuidkust van Australië, die heel erg mooi schijnt te zijn. Nadat we Melbourne hebben gezien en de GOR hebben gedaan hopen we de auto snel te kunnen verkopen in Sydney. Daarna vertrekken Terra en ik naar Indonesië, voor ongeveer 4 weken, daarna ga ik samen met Jelmer 3 weken naar China en daarna gaan Terra en ik in ongeveer 5 weken Myanmar en een deel van Thailand doen. Een hele verandering in de planning, maar ik heb er erg veel zin in. Ik heb er zin in om weer te kunnen reizen en een andere cultuur te ontdekken!


Dit was het weer voor nu. Ik ben benieuwd of ik in Azië ook blogs kan schrijven, maar ik ga kijken of het lukt!


Groetjes vanuit down under!

Reacties

Reacties

Peggy

Wat een gaaf verhaal weer om te lezen. En wat een leuk vooruitzicht om naar Azie te gaan. Gave landen! Veel plezier nog in Australië.

Groetjes,

Peggy

Ingrid

Knap hoor hoe jullie je daar redden met de steeds veranderende plannen en omstandigheden. Ik ben heel benieuwd naar het verdere verloop. Veel plezier weer en dikke XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!