3 weken Thailand en einde reis!

Hallo allemaal!

Ik schrijf deze blog nu in het vliegtuig terug naar huis. Dat betekent ook dat dit de laatste blog zal zijn, waarin ik ga vertellen over de laatste drie weken die Terra en ik samen in Thailand doorbrachten.

Op 10 mei kwam ik in de ochtend aan in Bangkok waar Terra me bij het vliegveld kwam ophalen. We zijn toen samen naar het guesthouse gegaan waar we zouden slapen. We zijn maar 1 nacht in dit hotel gebleven, want de volgende dag gingen we alweer verder.

We waren van plan om een deel van het noorden van Thailand te doen en dan te eindigen in Bangkok.

Onze eerste bestemming was dus Khao Yai, een plek waar één van de grootste natuurparken ik Thailand is. We kwamen er 's avonds aan met de bus en hadden voor de volgende dag een trekking geboekt met een gids. In de ochtend werden we opgehaald en reden we naar het park waar we bij een uitkijkpunt stopten en later nog rennend door het bos gingen opzoek naar een hornbill vogel en gibbon aapjes. Hierna hebben we een wandeling gedaan van een paar uur door het oerwoud. We zagen onderweg veel leuke planten en nog een aantal gibbon aapjes. In het bos kwamen we ook Chinese champignons tegen, die ik herkende van China, Jelmer en ik waren toen bang dat het kattenoren waren, maar gelukkig dus gewoon onschuldige champignons.

Na de wandeling zijn we nog langs een uitkijkpunt gegaan en werden we terug gebracht naar het hotel.

Terra en ik namen toen meteen de trein naar de volgende bestemming, Ayutthaya, waar we in de avond aankwamen.

In Ayutthaya heb je allemaal ruïnes van oude tempels door de hele stad verspreid. We wilden hier de volgende dag een fiets huren maar het was zo warm dat we maar een scooter hebben gehuurd. We hebben veel mooie tempels gezien en een hele grote liggende gouden buddha.

In Ayutthaya namen we ook onze eerste Thaise massage en dat was een hele belevenis! We werden in allerlei bochten gevouwen en gedraaid en er werd met voeten in onze benen gedrukt. Ik moest soms wel een beetje lachen, maar we werden lekker los gemaakt en het was ook nog lekker ontspannend!

Zondag 18 mei gingen we met een bus van Ayutthaya naar Kanchanaburi. Hier is de bridge over the river Kwai, de brug van de Birma spoorlijn gebouwd tijdens de tweede wereld oorlog. We zijn hier bij een aantal musea geweest en hebben even op de brug gekeken.

's Avonds heb ik naar Feyenoord geluisterd en werden ze kampioen!!! Helaas kon ik niet bij het feest in Nederland zijn, maar het was erg leuk om het op de radio te horen en de filmpjes van thuis toegestuurd te krijgen.

Vanaf Kanchanaburi konden we ook nog naar een natuurpark waar een hele mooie waterval is. De Erewan waterval die bestaat uit 7 verschillende verdiepingen, met bij elke verdieping weer wat anders leuks of mooi. Bij de 7e verdieping kon je goed zwemmen, alleen kwamen hier allemaal vissen aan je knabbelen wat heel raar voelde en ik niet echt fijn vond.

Toen we met de bus terug gingen naar de stad begon het halverwege heel hard te regenen, bij het busstation lag een behoorlijke laag water (van wel 10cm) waar we doorheen moesten lopen.

Na Kanchanaburi wilden we graag nog naar een andere plaats voor een mooie waterval, de Nam Tok waterval. Toen we aankwamen in een plaatsje waar ons was verteld om daar over te stappen, hoorden we dat dat niet mogelijk was en we terug moesten naar Kanchanaburi. We besloten toen een bus te nemen richting Chiang Mai en halverwege uit te stappen. Eenmaal in Kanchanaburi besloten we toch maar de nachtbus naar Chiang Mai te nemen en de waterval over te slaan. We hebben een goede busreis gehad en ik kon aardig slapen, Terra kan altijd slapen.

De volgende ochtend kwamen we rond 6 uur aan in Chiang Mai, waar we nog 2 uur moesten wachten tot we het guesthouse in konden.

Helaas regende het de hele dag, dus zijn we naar een winkelcentrum gegaan en hebben we een beetje geshopt.

Mees (een vriend van Vlieland) bleek ook in Thailand te zijn (met zelfs dezelfde vlucht terug!), dus spraken we die avond af om samen wat te gaan eten. Leuk en gek om iemand van thuis in Thailand tegen te komen!

Voor de volgende dag hadden we een trekking gepland van twee dagen. We werden 's ochtends opgehaald en moesten eerst 1,5 uur rijden, waarna we lunch kregen. Na de lunch begonnen we met een wandeling van ongeveer 4 uren naar de top van de berg. Onderweg stopten we nog bij een hele mooie en grote vleermuisgrot. Verder hadden we onderweg veel mooie uitzichten en de gids liet ons bepaalde planten en fruit zien of proeven. Aan het einde van de middag kwamen we aan in het dorpje boven op de berg waar we zouden slapen die nacht, in bamboehutten. De avond konden we gewoon even relaxen en door het dorp lopen. Terra en ik waren even door het dorp gaan lopen toen we ergens een paar jagers met hun buit (2 varanen) een huis in zagen gaan. Dus wij gingen daar even bij kijken want die beesten werden gewoon op de vloer van een verhoging gelegd. Wij stonden dus op een soort trap/ladder te kijken en zagen dat er nog één varaan leefde, die ging een beetje op de andere liggen. Na een tijdje zagen we (we stonden op 1 meter afstand) dat de varaan opeens over de andere heen kroop en de verhoging af sprong! Ik schrok er zo erg van dat ik weg wilde rennen, maar omdat ik op een trapje stond viel ik dus op de grond. Ondertussen was de varaan op de grond gevallen, maar gelukkig rende hij de andere kant op. De vrouw des huizes rende achter de varaan aan en ving hem ook nog! Wij zijn hier toen maar weg gegaan, ik heb geen verwondingen aan de val overgehouden alleen een bebloede knie en wat schaafplekken. Het was vooral heel erg grappig!

De volgende ochtend werden Terra en ik uitgerust wakker, de rest van de groep had wat minder geslapen in de hut, maar wij erg goed.

Na het ontbijt gingen we weer opweg naar beneden. De rest van de groep ging nog bij olifanten langs en bamboe raften, maar wij zouden gewoon naar beneden lopen. We zijn met onze groep nog bij een waterval geweest waarna we splitsten en Terra en ik lunch hadden. Na de lunch liepen we verder naar beneden en mochten we zelfs nog mee met het bamboe raften! Alleen was het niet echt spannend raften, maar gewoon een beetje varen op een bamboe vlot.

Na dit vlot tochtje reden we terug naar Chiang Mai. Het was heel erg leuk om zo'n trekking te doen van twee dagen, dat je echt twee dagen aan het wandelen bent en ook ergens in een dorpje slaapt.

Voor de volgende dag hadden we alweer een trip geboekt. Namelijk naar een olifanten opvang! Bij zo'n opvang worden de olifanten goed verzorgd en wordt er niet op ze gereden wat bij sommige plekken wel gebeurd en erg slecht is voor de olifanten.

Wij begonnen de dag met wat uitleg over de olifanten en de geschiedenis van deze opvang. Daarna kwamen de olifanten en mochten we ze voeren. Ik vond dit eerst wel heel erg spannend, het zijn zo grote beesten! Ik vind paarden al heel groot, maar een olifant is nog 3 keer zo groot! Na een tijdje raakte ik wel gewend aan de grootte van de beesten en durfde ik ze ook aan te raken, het was heel erg leuk! Na het voeren gingen we met drie van de olifanten (in totaal waren het er ongeveer 8), badderen. Het badderen was eerst in een modderbad waarmee we de olifanten lekker gingen insmeren en onszelf ook een beetje. Na het modderbad gingen we met zijn allen en de olifanten naar het beekje dat ernaast loopt om ze en onszelf lekker af te spoelen en verder te badderen. Dit was echt ontzettend leuk! De olifanten lagen helemaal te rollebollen in het beekje en in dat water zagen ze er opeens veel minder groot uit maar heel schattig wel.

Dit was echt een hele leuke trip! Het olifanten bezoek duurde maar een halve dag, dus de rest van de dag hadden we nog in Chiang Mai om wat te doen.

Deze avond zijn we nog bij de night bazaar in Chiang Mai geweest en hebben we een beetje geshopt. Ook zijn we hier 's avonds naar een ladyboy show geweest! Dat is echt een ding in Thailand, dat zijn dus mannen die naar vrouw veranderd zijn of zich verkleden als vrouw. Tijdens deze show gaven de vrouwen allemaal korte dansoptredens, wat heel erg knap was. Het was heel mooi, grappig en bijzonder om te zien! De vrouwen zagen er ook heel mooi uit! Het was echt een hele leuke ervaring.

De volgende dag hebben we in Chiang Mai allerlei bezienswaardigheden bekeken, vooral tempels. In de avond was er een grote markt omdat het zondag was, dus daar hebben we ook even lekker overheen gewandeld.

Op 22 mei zijn we van Chiang Mai met een shuttlebus naar Pai gegaan. Een klein dorpje midden in de bergen met een leuke hippiesfeer en veel te doen!

In Pai hebben we een scooter gehuurd zodat we overal makkelijk heen konden. We zijn bij een natuurlijke hotspring geweest en hebben daar even een beetje gebadderd, lekker. Na de hotspring gingen we door naar de Lod cave een hele grote mooie grot waar we een rondleiding kregen van een mannetje met een lantaarn. Na de grot zijn we nog bij een Chinees dorp geweest waar zelfs een namaak Chinese muur stond, nou ik vond de echte toch een stuk mooier! Bij dit Chinese dorp was ook een mooi uitzichtpunt waar je mooi over alle bergen en Pai kon kijken.

's Avonds hebben we op de nightmarket een hapje gegeten en hebben we met Mees en zijn vrienden wat gedronken en zijn we op stap geweest, erg gezellig.

De volgende dag deden we niet veel. Wel zijn we toen nog even bij de Pai canyon geweest om de zonsondergang te bekijken, wat mooi was maar wel een beetje bewolkt.

Na Pai zijn we (26 mei) naar Chiang Rai gegaan met een busje. Maar voordat we vertrokken zijn we nog even bij een soort beekje/waterval geweest om even lekker te relaxen, zonnen en te zwemmen. Het was echt een hele lekkere plek en een goede besteding van onze ochtend.

Na de waterval gingen we dus naar Chiang Rai waar we 's avond aankwamen.

In Chiang Rai heb je één hele mooie tempel waarvoor we vooral naar deze stad gingen, de white tempel. Dit is een tempel helemaal in het wit, zoals de naam al zegt. Heel bijzonder en sprookjes achtig!

Ook zijn we nog bij the black house, een soort museum, en bij de Blue Temple geweest. De Blue Temple was eigenlijk net zo mooi als de witte tempel maar dan in het blauw met hele mooie schilderingen van binnen, echt prachtig!!

In Chiang Rai hebben we wel een beetje pech gehad met de scooter. Onderweg naar de witte tempel kregen we een lekke band (de voorband) en hebben we ongeveer 2 uren bij een garage gezeten. Wat wel heel fijn was hier, was dat er een meisje werkte die heel goed Engels sprak en ook heel erg lief was. Ze heeft voor ons de scooterverhuur gebeld die kwam om de scooter te fixen. Maar we kregen ook koffie, water en lyches van haar!! En we hoefden aan het einde niet eens te betalen, we werden er helemaal blij van!

Toen we onderweg waren naar de blauwe tempel kregen we wéér een lekke band! Deze keer de achterkant. We stopten bij een kleine scootermaker, maar moesten hier een uur wachten voordat de reparateur er was. Allemaal wel balen omdat het gewoon veel tijd kost. Maar uiteindelijk hebben we toch de dingen kunnen zien die we wilden!

's Avonds zijn we in de stad nog bij de nightmarket geweest waar je heel leuk en lekker kon eten! Zo leuk die nightmarkets overal!

27 mei gingen we van Chiang Rai terug naar Chiang Mai en vanaf daar namen we de nachttrein naar Bangkok, voor onze laatste dagen in Thailand en van deze reis!!

Het was best een leuke belevenis om in de nachttrein te gaan! We hadden twee best ruime stoelen tegen over elkaar en konden lekker naar buiten kijken met het raam open. 's Avonds kregen we eten en werd ons bed opgemaakt, waarvoor ze een soort bak open klappen wat dan een bed wordt! We hebben best goed geslapen in de trein en kwamen 's ochtend vroeg rond 6 uur aan in Bangkok.

We hadden al een hotel geboekt, maar moesten wachten totdat we echt de kamer in konden. We zaten in een heel fijn hotel, aan de Khao San road (een hele leuke toeristische straat), met ontbijt én een zwembad! We vonden dat we dat wel verdiend hadden voor onze laatste dagen.

Onze eerste dag (zondag) was er een weekend markt waar we lekker heen zijn gegaan om een beetje te shoppen. De weg erheen zijn we nog wel even belazerd door een tuk tuk chauffeur. We hadden een prijs afgesproken zodat hij ons naar de markt zou brengen, maar onderweg zouden we nog even bij een toeristeninformatie langs gaan. Hier moesten wij dan net doen of we informatie wilden en nog lang door zouden reizen, hij kreeg daar dan gratis benzine voor van dat bedrijf. We vonden het voor één keer niet erg, maar we moesten toen nog een keer! Hierna zou hij ons dan wel afzetten bij de markt, maar hij bracht ons ook nog bij de verkeerde, terwijl hij best wist waar we heen wilden... We hebben toen maar een normale taxi genomen en besloten dat we geen tuk tuk's meer zouden nemen.

De volgende dag begonnen we met een heel luxe ontbijt, sinds hele lange tijd! We hadden een behoorlijk volle dag deze dag van vooral tempels bekijken. We begonnen de dag bij de Grand Palace, wat heel groot en mooi was. Hierna zijn we doorgegaan naar de Wat Pho tempel, waar een hele grote gouden buddha in ligt. Na deze tempel liepen we door naar een veerbootje om naar een andere tempel te gaan, de Wat Arun. Toen we daar liepen begon het opeens keihard te regenen! We probeerden nog te schuilen onder een soort randje maar dat was uiteindelijk niet genoeg, dus moesten we verplaatsen naar een soort koepeltje bij een aantal Chinezen. Gelukkig hield de regen snel op en konden we door naar de volgende tempel.

Terug met het bootje en weer lopend naar de volgende tempel, de Wat Suthat. Hier waren net allemaal monniken aan het bidden, wat wel bijzonder was om even bij te zitten. Ze waren aan het zingen wat voor ons natuurlijk onverstaanbaar is, maar daardoor klonk het ook wel heel lekker rustgevend.

Na deze tempel zijn we nog doorgelopen naar de laatste van de dag, de Golden Mount. Een soort verhoogde tempel, met uitzicht over de stad. Deze tempel had ook wel een lekkere rustige sfeer.

Dinsdag wilden we nog een aantal dingen bezoeken maar het regende 's ochtends zo hard dat we bijna zwemmend naar de overkant van de straat moesten voor ons ontbijt. We besloten dus maar te gaan winkelen, wat we eigenlijk op de woensdag hadden willen doen. We zijn bij een local shoppingmall geweest waar je voor lekker weinig kan shoppen en hele leuke kleding kan kopen, we zijn dus ook goed geslaagd hier!

's Avonds spraken we weer af met Mees en zijn vrienden en gingen we nog eventjes op stap (alles sluit hier rond 1 uur, heel anders dan in NL), gezellige avond gehad.

Woensdag (gisteren) wilden we nog een aantal dingen bekijken. We begonnen bij het Dusit paleis, maar het was zo ontzettend warm dat we eigenlijk de rest niet meer wilden doen. De hoogtepunten hadden we ook al gehad. We zijn nog even naar een shoppingmall geweest om wat laatste dingetjes te halen en hebben daarna lekker aan het zwembad gelegen bij het hotel.

Gisteravond hebben Terra en ik onze reis goed afgesloten. We zijn naar een skybar geweest (bij hotel Vertigo) en hebben hier een lekker, en duur wijntje gedronken. Maar het was het zeker waard! We hadden een prachtig uitzicht en keken terug op een geweldige reis van 6,5 maand die we hadden gehad. We voelden ons echt heel erg gelukkig daar boven op het dak! Beter konden we het niet afsluiten.

Na de skybar hebben we nog een laatste curry gegeten en massage genomen en toen was het echt tijd om de spullen in te pakken! Gelukkig paste alles erin en waren we dus klaar om te gaan.

Vanmorgen zijn we met de taxi en trein naar het vliegveld gegaan en zijn we nu bijna in Kiev waar we onze tussenstop hebben. Vanavond om 21.45 (Nederlandse tijd) komen we aan in Amsterdam. Dan zit dit grote avontuur van 6,5 maand samen met Terra (en Jelmer!!) erop. We hebben het echt geweldig gehad. Een auto gekocht in Australië, hierin gewoond, in Brisbane bij twee fantastische mensen in huis mogen zijn (nogmaals bedankt Liesbeth en Walter!), gewerkt op een frambozen boerderij en daarna zelfs Azië nog mogen ontdekken! We hebben scooter gereden en ons heel vrij gevoeld, op de rand van een vulkaan gestaan, gesurfd, de Chinese muur beklommen en in Thailand veel natuur gezien.

Ik ben heel blij dat ik deze reis met Terra heb mogen maken, we hebben het ontzettend goed gehad met zijn tweeën en het zal best even wennen zijn straks weer thuis zonder haar. We zijn zo aan elkaar gewend geraakt en weten precies hoe we alles doen en hebben onze eigen routines gecreëerd. Onze band is nóg beter geworden dan het al was en ik weet zeker dat we in de toekomst nog meer mooie reizen op tripjes gaan doen!

Ik kijk als een héél gelukkig mens terug op deze geweldige reis! Ik word er bijna emotioneel van.

Vanavond worden we opgehaald door vrienden en familie. Ik kijk ernaar uit om vrienden en familie weer te zien en weer thuis te zijn met mijn eigen spullen om me heen.

Iedereen bedankt voor het lezen en wie weet tot de volgende blog!!

Veel liefs vanuit (nu nog) de lucht!

Ps. Gisteravond zijn Terra en ik aangekomen en werden we heel fijn onthaald! Vannacht heerlijk in mijn eigen bed geslapen en het is fijn om weet thuis te zijn. Nogmaals bedankt voor de reacties en leuke berichten!

Peggy

Bedankt voor alle verslagen. Was erg leuk om te lezen. Zeker omdat er zoveel bekende plekken bij zaten. Was de witte tempel al uit de steigers?

Succes met acclimatiseren.

Ingrid

En toen was het afgelopen......
Nu lekker nagenieten. En wij genieten mee door al je verhalen die je nu live verteld. Fijn dat je er weer bent XX

Caroline

Wat heerlijk dat jullie samen zo genoten hebben en een band voor het leven hebben gecreëerd. Geniet lekker na!