Auto verkocht, Indonesië en nu in China!

Hallo allen!

De vorige keer dat ik schreef is alweer een hele tijd geleden, we waren toen net in Melbourne aangekomen nadat we vanaf onze werkplek bij Hans en Pat waren langs geweest en een lange reis hadden gemaakt naar beneden. De aankomende tijd zouden we een paar dagen in Melbourne verblijven, de great ocean road gaan doen en wilden we onze auto verkopen zodat we konden vertrekken naar Indonesië. Ik schreef ook dat er tot die tijd nog nooit iets met Tim was gebeurd en dat we nog steeds heel erg blij waren met ons fijne busje. Totdat we die middag de bibliotheek uit liepen en Terra de auto wilde starten, bleek de accu leeg te zijn (Terra had de lampen aan laten staan). Met hulp van een aantal jongens die duwden en een man die in onze auto ging zitten kregen we hem gelukkig al gauw weer aan de praat. Daarna hebben we nog even een uurtje rondgereden om de accu op te laden, dit was weer een mooi avontuur en voortaan deden we de lichten altijd uit.

LAATSTE DEEL AUSTRALIË

We zijn daarna twee dagen in Melbourne geweest om de stad te verkennen. We vonden Melbourne een hele leuke stad, heel anders dan Sydney en Brisbane. We hebben door een aantal leuke wijken gelopen en zijn bij de Hosier lane geweest, dit was een steeg die helemaal vol staat met graffiti, wat de hele steeg een kleurrijk geheel maakt. Er stonden een aantal krabbels maar ook prachtige schilderingen op de muren. De volgende dag zijn we bij twee kathedralen geweest, hebben we over de queen Victoria markt gelopen en hebben we in een toeristentreintje door de stad gereden. Die avond stonden we met de auto bij een hostel in de wijk St. Kilda omdat we op stap wilden in Melbourne, dan hoefden we niet midden in de nacht nog naar een camping te rijden. In het hostel ontmoetten we een Duits stel die met ons mee wilde, wat heel gezellig was. We hebben een leuke avond gehad maar we konden helaas niet vinden waar we naar opzoek waren, een plek waar we even lekker konden dansen.

De dag erna begonnen we met de bekende ‘Great ocean road’, ik denk dat dit voor veel mensen een hoogtepunt van Australië is, dus we hadden er ook erg veel zin in. De great ocean road is een weg die een stuk langs de zuidkust van Australië loopt, met veel mooie uitzichten. De eerste dag stopten we bij Queenscliff en Torquai en sliepen we ’s avonds op een gratis camping 30 kilometer buiten de route. De dag erna begonnen we met rijden vanaf Lorne. Onderweg stopten we bij veel uitkijkpunten en zijn we bij twee watervallen geweest. We ook nog een aantal koala’s tegen die in de bomen zaten, eindelijk zagen we koala’s in Australië! Bij de koala’s kwamen we een Nederlandse jongen tegen, Hugo, die ook de great ocean road deed. ’s Avonds was Hugo ook weer op de camping waar we stonden en hebben we de avond zitten kletsen met hem en een ouder Nederlands echtpaar, Jan en Jennie. De volgende dag hebben we het laatste deel van de great ocean road samen met Hugo gereden, leuk en gezellig om er iemand bij te hebben. Bij Warnambool, waar de great ocean road stopt, namen we afscheid van Hugo en reden we door naar de Grampians, een soort natuurpark waar je wandelingen kan doen door de bergen of naar de uitkijkpunten kan rijden. We kwamen hier bij een prachtige gratis kampeerplek en zagen daar Jan en Jennie, van de avond ervoor, ook staan met de camper, heel toevallig. Even later kwam ook Hugo nog aangereden op de camping! Die avond hebben we weer met zijn allen en nog een aantal andere mensen bij een kampvuur gezeten en lekker zitten kletsen. Jan en Jennie waren die dag 42 jaar getrouwd dus wilden ze een wijntje met ons drinken, heel leuk was dat.

De volgende dag gingen we een aantal dingen bij de grampians bekijken, in de ochtend waren we nog samen met Hugo, maar na een kopje koffie namen we nu echt afscheid van elkaar. Terra en ik zijn nog bij de Mc Kenzie falls geweest, een hele mooie grote waterval en bij ‘the Balcony’ een uitzichtpunt op een berg waar mensen veel foto’s maken op het puntje van een rots.

Hierna begonnen Terra en ik met onze weg naar Sydney waar we de auto wilden gaan verkopen. We hadden de auto een paar dagen daarvoor al op Facebook en Gumtree (een soort marktplaats) gezet en hadden op de vrijdag een afspraak met een jongen die de auto wel wilde bekijken. Na twee dagen rijden kwamen we aan in de buurt van Sydney en zochten daar een goedkope camping in de buurt, waar we ’s avonds ook nog ‘boer zoekt vrouw’ konden kijken!

Uiteindelijk ging de afspraak van vrijdag niet meer door, helaas, dus zijn Terra en ik naar de ‘Blue mountains’ gegaan, net zo’n soort gebied als de Grampians. Dit weekend zijn we bij een aantal watervallen geweest, hebben wandelingen gemaakt en zijn bij uitkijkpunten geweest. We stonden op gratis campings, waar we bij één camping een kampvuurtje hadden gemaakt met een andere Nederlandse jongen, erg leuk.

Na het weekend in de blue mountains hadden we op maandag (13 maart) toch nog een afspraak met iemand die de auto wilde bekijken, helaas had deze jongen gekozen voor een andere auto. Terra en ik besloten om naar de carmarket in Sydney te gaan, dit is een verdieping van een parkeergarage wat speciaal is bedoeld voor backpackers die hun auto willen verkopen. We moesten een bedrag betalen en mochten er dan een hele week de auto parkeren met de hoop dat er mensen langskwamen die een busje wilden kopen. We waren de enige twee die hier zaten om de auto te verkopen dus om de dagen te vullen speelden we Yahtzee en kletsten we met de jongen die er werkte. Op donderdag hadden we na een dag zonder kijkers een bericht via Facebook gekregen van een jongen die de auto wel wilde bekijken. We hadden er allebei geen vertrouwen in dat hij het wilde kopen maar gingen toch maar naar de afspraak. Toen we aankwamen en de auto lieten zien was de jongen meteen heel erg enthousiast. Meteen daarna zei hij dat hij de auto wilde kopen. We hadden dus zonder het verwacht te hebben DE AUTO VERKOCHT!!! We waren heel erg blij, nu konden we naar Indonesië gaan! De volgende dag hebben we afscheid genomen van de jongen die bij de carmarket werkt en hebben we alle papieren betekent en het geld ontvangen voor de auto. We hebben dag gezegd tegen onze Tim, wat hebben we veel plezier gehad aan onze eigen auto!

Daarna hebben we meteen een vliegticket geboekt voor de volgende dag naar Jakarta! Om de verkoop van de auto te vieren zijn Terra en ik ’s avonds lekker uit eten geweest, we hoefden niet meer te koken!

Foto’s van de Great ocean road, Grampians en de Blue mountains heb ik helaas niet meer, want ik ben ergens mijn sd kaart met cardreader kwijt geraakt.. Erg balen, maar gelukkig had ik van de Great ocean road al een aantal foto’s op Facebook gezet.

INDONESIË

Zaterdag 18 maart vlogen we naar Jakarta waar we laat in de avond aankwamen! Woeehoeeee, een nieuw avontuur! We hadden er allebei heel veel zin in. We hadden een maand in Indonesië en zouden naar Java, Bali en Lombok gaan.

We zouden 3 dagen in Jakarta blijven, zondag, maandag en dinsdag. Deze dagen hebben we vooral door de stad gelopen en van de nieuwe cultuur, de leuke mensen en het heerlijke eten en fruitsapjes genoten! Ook moesten we vaak met mensen op de foto of hielden schoolmeisjes een interview in het Engels met ons. De woensdag zijn we met de bus naar Bandung gegaan met een tussenstop in Bogor voor de botanische tuin. We kwamen laat aan dus gingen meteen naar het hostel, wat niet echt een hostel bleek te zijn maar meer een homestay, dus bij iemand thuis, deze mensen spraken helemaal geen Engels dus dat was wel even lastiger communiceren. De volgende dag gingen we naar een ander hostel en huurden daar een scooter, waarmee we naar een soort kratermeer reden. Het was een heel bijzonder kratermeer, het water was helemaal wit en er hing een soort damp/mist over het water heen, wat het heel mysterieus maakte. Het was leuk om er heen te gaan met de scooter, je hebt lekker veel vrijheid en je kan goed om je heen kijken.

Na Bandung gingen we naar Yogyakarta, waar we ook een aantal dagen zijn geweest, dit was echt een hele leuke stad, heel anders dan Jakarta en Bandung. Er waren ook meer toeristen hier, dus we vielen niet meer zo op als witten, maar de stad voelde heel relaxt aan en de mensen waren hier ook heel aardig. In Yogyakarta zelf zijn we bij museum Vredenburg geweest (er staan nog veel Nederlandse gebouwen in Indonesië), het paleis van de sultan en een batikwinkel geweest. Vanaf ‘Yogya’ kan je naar de Prambanan, de grootste hindoe Javaanse tempel van Indonesië, en de Borobudur, een Boeddhistische tempel. We zijn naar beide tempels geweest, maar op andere dagen. We hebben een scooter gehuurd en zijn op een middag naar de Prambanan gereden, we wilden de zonsondergang bekijken, maar het was heel erg bewolkt dus was er niks te zien. De Prambanan is een grote tempel wat bestaat uit allemaal kleinere tempels op een verhoging, om deze tempel staan nog meer kleinere tempels. De volgende dag stonden we vroeg op om op tijd bij de Borobudur te zijn, de andere grote tempel. Deze tempel bestaat uit allemaal koepeltjes/klokken waar een buddha beeld in zit, dit is ook een reusachtig complex. Helaas waren we toch niet echt “op tijd” bij de tempel, want rond 7 uur in de ochtends waren er al honderden mensen en schoolklassen, waardoor je niet echt lekker rond kon lopen of foto’s maken zonder iemand erop. Ik vond dit echt een hele mooie tempel en de omgeving, bergachtig, was ook mooi.

Wat grappig was bij deze tempel was dat ik een meisje tegenkwam die ik herkende, het was een vriendin van een vriend van Vlieland. Toen ze vroeg of we een foto van haar wilde maken, kwamen we erachter dat zij het ook echt was. ’s Avonds hebben we een biertje met haar, Rosan, gedronken. Samen met Rosan zijn we de volgende dag ook bij een traditionele dans in het paleis geweest, leuk om te zien.

Na Yogya zijn Terra en ik naar de Bromo vulkaan gegaan, dit is een nog actieve vulkaan waar je een mooie zonsopgang kan bekijken en ook bij de vulkaan zelf kan komen. Toen we aankwamen bij het dorp bij de vulkaan zijn we de volgende ochtend heel vroeg (midden in de nacht) opgestaan en naar een uitkijkpunt gelopen waar we een prachtige zonsopgang hebben gezien! Nadat de zon op was zijn we naar de vulkaan gelopen waar we dus ook rond de krater konden komen, heel bijzonder.

Na de Bromo vulkaan zijn we naar een dorp gegaan waar de ferry naar Bali vandaan vertrekt.

Woensdag 29 maart namen we in de ochtend de ferry naar Bali, waar we werden opgewacht door een taxi die ons naar Lovina bracht. Terra is al heel wat keren eerder op Bali geweest en Lovina was de plek waar ze dan vooral verbleef, in Lovina waren Ciska (vriendin van Terra haar ouders) en Elma een vriendin van Ciska die we gingen opzoeken voor een aantal dagen. We hebben ’s avonds een aantal oude vrienden van Terra ontmoet in een café met wie we de volgende dag naar hotsprings zijn geweest, wat erg leuk was. ’s Avonds aten we weer met Ciska en Elma en zijn Terra en ik weer met de vrienden naar een café gegaan. We hadden een biertje besteld en na een tijdje zag ik opeens allemaal mensen rennen op straat, toen ik dat tegen Terra zei zijn we gaan kijken. Er bleek een scooter ongeluk gebeurd te zijn op de hoek van de straat, waarschijnlijk waren er twee scooters op elkaar geklapt, we weten niet precies wat er gebeurd is. We zijn erheen gerend en hebben een jongen die bewusteloos in een plas bloed lag, met allemaal bloed uit zijn mond, in de stabiele zijligging gelegd zodat hij niet kon stikken. Om het ongeluk heen stonden allemaal mensen toe te kijken en sommigen maakten zelfs foto’s, ik riep dat we een ambulance nodig hadden maar mensen wisten het nummer niet. Er kwam toen een auto aangereden met een grote laadbak, samen met Zebra (de vriend van Terra met wie we waren) zijn wij met de bewusteloze jongen achterin gestapt en naar het ziekenhuis gereden, wat ongeveer een kwartier rijden was. Ondertussen hielden we de jongen op zijn zij, maar we konden ook niet veel meer doen dan dat. Toen we bij het ziekenhuis aankwamen is de jongen op een brancard gelegd en konden we helemaal niks meer doen, we moesten het overlaten aan de mensen in het ziekenhuis. We waren allemaal heel erg geschrokken en hadden ook geen zin om te praten of gezellig te doen. We hebben uiteindelijk nog wel een leuke avond gehad.. We weten niet hoe het met de jongen gaat en of hij het heeft overleefd, Zebra weet het ook niet en wilde het eigenlijk ook niet weten.. Het was een hele heftige avond.

De volgende dag zijn we samen met Ciska en Elma in een auto met chauffeur naar een paar leuke bezienswaardigheden rond Lovina gereden, we zijn bij de Git-Git waterval geweest en bij een tempel de Pura Ulun Danu Beratan, die echt prachtig was! Onderweg stopten we nog even bij wat apen langs de weg en toen het ging regenen zijn we weer terug gereden naar Lovina, waar we voor een laatste keer gegeten hebben met Ciska en Elma.

De volgende dag gingen Terra en ik naar Ubud, waar we Rosan ontmoetten in een hostel. We huurden twee scooters en zijn naar rijstvelden bij Sidemen gereden, ’s avonds zijn we bij een kecak dans geweest, een traditionele dans waar veel verschillende personages in voorkomen. In Ubud zijn we ook nog bij de monkey forest, het paleis en de lotus tempel geweest.

Na Ubud gingen we naar Kuta waar we een paar dagen wilden blijven om vanaf daar verschillende dingen te doen met een scooter. We zijn bij de Tanah Lot en Uluwattu tempel geweest. Op 4 april kwam er nog een meisje bij, Rachel, die Rosan kende uit Groningen, dus waren we met zijn vieren. We hebben gesurfd en ’s avonds zijn we met zijn vieren uit geweest naar een hele grote club met “sky garden”.

In Kuta zagen we Ciska en Elma nog voor een laatste keer voordat zij terugvlogen naar Nederland, we hebben met ze gegeten en konden ook meteen wat souvenirs aan ze meegeven.

Vrijdag 7 april gingen we met zijn vieren van Bali naar de Gili eilanden, dat zijn 3 héle kleine eilandjes die bij Lombok horen. We zijn drie dagen op de Gili eilanden geweest, 2 dagen op Gili Air en 1 dag op Gili Trawagan, op beide eilanden hebben we fietsen gehuurd, er rijden geen auto’s of scooters daar, en zijn we over het eiland gaan fietsen met af en toe een duik in zee. Vanaf Gili Air hebben we een snorkeltrip gedaan, waarbij we op vier verschillende plekken konden snorkelen, dit was erg leuk! Ik vond het wel heel erg om te zien dat er zoveel plastic in de zee dreef daar..

Maandag 10 april gingen we van Gili Trawagan naar Lombok, waar nog vier dagen zouden hebben voordat Terra en ik Indonesië zouden verlaten. We wilden scooters gaan huren en dan met onze backpack achterop naar beneden rijden. In Mataram (de hoofdstad van Lombok) zijn we bij een tempel op een berg geweest met mooi uitzicht, een markt, de oudste tempel van Lombok en bij een paleis geweest. Na Mataram reden we met vier scooters en met onze backpack achterop naar het zuiden van Lombok, Kuta (een andere Kuta dan op Bali), het rijden was heel erg leuk met mooie uitzichten. Bij Kuta wilden we gaan surfen in een soort baai, Gerepuk, maar de golven waren veel te hoog en te heftig voor ons helaas. Na Kuta zijn we weer terug gegaan naar Mataram en onderweg stopten we bij een weversdorp en een pottenbakkersdorp. Bij beide dorpen konden we zien hoe het gemaakt werd, wat erg leuk was. Op donderdag waren we weer terug in Mataram waar we nog een nachtje zouden blijven en dan zouden Terra en ik Indonesië gaan verlaten. Op 14 april namen we afscheid van Rosan en Rachel en vlogen we, Terra naar Cambodja, en ik naar Hongkong waar ik Jelmer weer zou gaan zien! :)

Terra en ik hadden de eerste vlucht van Lombok naar Kuala Lumpur samen, waar we ook de hele nacht moesten wachten op de volgende vlucht. Op het vliegveld hebben we op een bankje en op de grond een beetje kunnen slapen. Terra en ik namen afscheid en Terra vloog een uur eerder dan ik, naar Cambodja, na drie weken zien we elkaar weer in Thailand. Op 15 april kwam ik in de ochtend aan in Hong Kong, waar Jelmer toen al was.

Op dit moment ben ik in China maar daar zal ik de volgende keer meer over schrijven, want anders wordt het wel een heel groot verhaal!

Jelmer en ik zijn 4 dagen in Hong Kong geweest waar we ons visum voor China hebben geregeld en we zijn nu ook 4 dagen in China. Tot nu toe vind ik China heel erg mooi en leuk en met heerlijk eten. De mensen hier spreken eigenlijk helemaal geen Engels wat het communiceren wel moeilijk maakt. Als we de weg vragen dan spreken ze Chinees tegen ons, maar ook in een restaurant krijgen we bijvoorbeeld een Chinese menukaart.

Verder gaat het erg goed met me, ik vind het fijn om Jelmer weer te zien en heel leuk om samen een deel van de reis te doen.

Het einde van mijn reis is al in zicht! Na deze 3 weken China heb ik nog 3 weken samen met Terra in Thailand en dan vliegen we alweer naar huis, wat begin juli zal zijn. Wat gaat de tijd toch snel en wat hebben we veel gedaan, gezien en mee gemaakt. Ik ga nog even volop genieten van de laatste 1,5 maand!

Bedankt voor het lezen!

Lieve groetjes Tesse

Louise

Tesse nog fijne weken. Leuk om je verslag te lezen.

Cisca

Heerlijk om je verslag te lezen.
Geniet van alles wat nog op je pad komt.
Lieve groet, ook voor Jelmer natuurlijk.????

Willem, Elvira, Oma

Lieve Tesse,

Ik (Elvira) heb je reisverslag in de auto voorgelezen aan oma. Oma vindt het prachtig wat je meemaakt en zegt wat gaat het contact met elkaar makkelijk tegenwoordig! Geniet er nog even volop van!!

Willem en ik wensen jullie ook nog heel veel plezier toe in China!

Bij terugkomst kunnen we niet wachten om jullie te zien en jullie verhalen te horen ???? maar jullie moeten nog maar even niet aan de terugreis denken!

Liefs Willem, Elvira en Oma

Ingrid

Ik dacht al veel gehoord te hebben van je via de app en de Skype gesprekken maar toch staan hier weer dingen die nieuw zijn. Het is ook zoveel wat jullie beleven. En nu weer een nieuw avontuur in China, heel bijzonder! We gaan snel weer even bellen.
Carla heeft het ook gelezen maar kan niet reageren op haar telefoon. Maar ook zij vond het leuk om weer te lezen.
Heel veel plezier, samen met Jelmer
Dikke kussen!

Henny

Tesse met plezier heb ik je verhaal gelezen, wat een avonturen allemaal en wat hebben jullie veel gezien. Hartelijke groet ook aan Jelmer en Terra.