3,5 week in het bijzondere China!!

Hallo allemaal,

Ik schrijf mijn nieuwe blog nu op mijn telefoon omdat ik geen computer tot mijn beschikking heb, maar wel wil schrijven.

Op het moment zit in in een bus in Thailand op weg naar een nationaal park net boven Bangkok. Gisteren ben ik in Thailand aangekomen vanuit Beijing. In Thailand zullen Terra en ik onze laatste drie weken van deze reis doorbrengen. De tickets naar huis zijn geboekt, op woensdag 1 juni komen we aan op Schiphol.

In deze blog zal ik schrijven over de reis door China die ik samen met Jelmer heb gedaan!

Op 15 april kwam ik aan op het vliegveld in Hongkong, waar ik Jelmer na 2 maanden weer zag! We zijn 4 dagen in Hongkong gebleven en waren hier vooral om ons visum voor China te regelen, wat hier wel makkelijk schijnt te zijn. Omdat het Pasen was en we in het weekend aankwamen konden we het visum pas om dinsdag aanvragen.

De eerste dag in Hongkong hebben we alleen een beetje door de wijk van ons hotel gewandeld. Maar op zondag zijn we naar 'the big buddha' geweest. Dit is een reusachtige buddha van 23 meter hoogte op een heuvel, zodat je hem van een afstand al goed kan zien. Bij deze buddha zit een boeddhistisch klooster waarin we een kijkje konden nemen. Op maandag zijn we naar 'the peak' gegaan, een mooi uitzichtpunt op een berg waarop je over de hele stad kunt uitkijken! Er ging een toeristentram omhoog hier, maar wij kozen ervoor om met een lijnbus te gaan, zodat we minder lang in de rij stonden en ook minder hoefden te betalen. Nadat we bij the peak waren geweest hebben we over de kade gelopen, waarover je mooi uitzicht hebt over de skyline aan de andere kant van het water. De avond hebben we gegeten bij een restaurant wat een michelinster zou hebben, dat leek ons wel wat. Toen we aankwamen zag het er niet uit als een heel chique restaurant, maar het eten was lekker en ook helemaal niet duur.

Dinsdag ochtend konden we ons visum aan gaan vragen bij een kantoor bij ons in de wijk. We moesten lang in de rij staan maar toen we eenmaal aan de beurt waren was het zo gepiept. We hoefden alleen ons paspoort af te geven en een foto te maken en we konden weer gaan om het die avond weer op te halen.

In de tussentijd zijn we door de stad gaan wandelen en bij de 'man mo tempel' geweest, een boeddhistische tempel die vanbinnen erg mooi was.

Toen we in de avond ons visum weer konden halen bleken we een groepsvisum te hebben gekregen, wat betekent dat je tegelijk het land in moet en ook weer tegelijk het land uit, wat een probleem was, want ik zou 4 dagen eerder vertrekken dan Jelmer. We zijn terug gegaan naar het bureau, maar de enige optie was om onze vliegtickets om te boeken. Uiteindelijk heb ik een nieuw ticket geboekt op de dag dat Jelmer ook zou vertrekken.

Op woensdag 19 april vertrokken we dan echt naar China! We moesten eerst met de metro tot aan de grens van China, op dat station moesten we door een hal lopen die een rivier overging, wat de grens is tussen Hongkong en China. Aan de andere kant van de rivier zag je al meteen dat we China in liepen, het Engels op de borden verdween voor een groot deel. Aan de kant van China moesten we door de immigratie en kregen we een stempel op ons visum. Vanaf hier nemen we een metro naar een ander station, waar vandaan een sneltrein zou gaan naar Guillin, alle zitplaatsen waren uitverkocht dus we kregen een ticket zonder stoel wat betekent dat we moesten staan, het was een reis van 3,5 uur, dus het viel nog mee. In Guilin wilden we een bus nemen naar Yangshuo, onze eerste bestemming in China. Heel toevallig troffen we in de trein twee Nederlandse jongens waarvan één Chinees sprak, hij heeft ons toen geholpen met het zoeken naar de juiste bus. Vanaf Guilin was het nog 2 uur met de bus naar Yangshuo, waar we 's avonds aankwamen en een heel leuk hotel vonden. Yangshuo is een dorpje in het midden van karstgebergte en aan een rivier.

De volgende dag, donderdag, hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar het centrum gefietst opzoek naar een reisbureau die ons wat meer over de omgeving en eventuele activiteiten kon vertellen. Het was nog best moeilijk om iets te vinden omdat ze nergens Engels spraken, uiteindelijk vonden we iets en boekten we meteen een boottochtje over de rivier die tussen de bergen door loopt. Na deze boottocht van bijna 2 uur zijn we doorgefietst naar de 'moonhill', een stuk berg waarin een gat zit in de vorm van een halve maan. We hadden hier mooi uitzicht over het dorp en de bergen eromheen. Na de moonhill zijn we weer terug gefietst en hebben onderweg wat gegeten. Het bestellen van eten gaat ook wel anders hier, omdat ze nauwelijks Engels spreken, we wijzen op een kaart met plaatjes aan wat we willen eten, in de hoop dat we iets lekkers krijgen.

De volgende dag gingen we van Yangshuo terug naar Guilin en van Guilin door naar Fenghuang, een leuk stadje waar je nog goed de oude Chinese huizen en gebouwen kan zien. In Guilin kwamen we bij de juiste sneltrein uit omdat een man een vertaal machine op zijn telefoon had, wat wel fijn was, die ons kon helpen. Het duurde even voor we een hotel hadden gevonden, maar na veel heen en weer geloop hadden we toch wat gevonden. In het weekend maken de Chinezen zelf vaak uitstapjes naar dit soort plaatsen, waardoor heel veel hotels dan vol zitten.

In Fenghuang zijn we door de leuke straten en langs het water gaan lopen. Het was wel erg druk met Chinese toeristen en ook met toeristische "activiteiten", zoals gekleed in ouderwetse 'klederdracht' op de foto. De Chinese toeristen doen ook al dit soort gekke dingen. Wij hebben dit overgeslagen en hebben vooral lekker rond gekeken en mooie foto's gemaakt. De tweede nacht bleven we in een hotel wat meer in het centrum, omdat het ook leuk is om hier 's avonds rond te lopen.

Op zondag gingen we met een bus naar Zhangjiajie, waar een nationaal natuurpark is.

Aan het einde van de middag kwamen we aan in Zhangjiajie en vonden al snel een goed hotel. Op maandag wilden we naar het park gaan om lekker te wandelen en mooie uitzichten te zien. Toen we waren aangekomen bleek de entree prijs behoorlijk duur te zijn, gelukkig was het entreepasje wel voor 3 dagen dus konden we er de volgende dag weer heen. In het park hebben we een leuke wandeling gedaan, met hele mooie uitzichten. Rond 5 uur kwamen we aan de andere kant van het park en kwamen we erachter dat de enige mogelijkheid om naar de uitgang te komen een kabelbaan was, wat ook wel weer prijzig was. We hebben het wel gedaan en kregen gelukkig een mooi uitzicht in de kabelbaan. De tweede dag wilden we weer naar het park, maar het was heel erg slecht weer met veel regen, we besloten wel te gaan en te hopen dat het meeviel en we nog wat konden zien. We zijn naar de top van een berg gelopen, in de regen, maar eenmaal boven was er helemaal niks te zien door de regen en laaghangende bewolking, waardoor we niet verder dan 50 meter konden kijken. Dat was wel even een flinke domper. We zijn terug gegaan naar het dorp en hebben héérlijk gegeten bij een soort foodmarket boven de supermarkt. We wilden eigenlijk de volgende dag met de trein naar de volgende plek, maar alle tickets waren uitverkocht dus moesten we een dag wachten. Deze dag extra hebben we gerelaxt, ik heb de laatste aflevering van boer zoekt vrouw terug gekeken en Jelmer heeft zijn filmpje van de Filipijnen af gemaakt. We wilden deze avond weer gaan eten bij dezelfde plek, maar ze waren al aan het opruimen toen we kwamen, helaas.

In China is alle social media geblokkeerd, dus het enige wat we op onze telefoon konden doen was whatsappen en het nieuws lezen.

Op donderdag hadden we een hele lange treinreis voor de boeg naar Xi'an. In Xi'an heb je een oude stadsmuur en natuurlijk het Terracotta leger! Na een treinreis van 15,5 uur kwamen we midden in de nacht aan in Xi'an. We vonden een hotel en zijn snel gaan slapen. De volgende dag gingen we naar het terracotta leger. Dit leger bestaat uit 9000 'mannen' die allemaal verschillend van elkaar zijn en handgemaakt. Dit leger is ooit gebouwd en naast het graf van de keizer neergezet om hem na zijn dood nog een leger mee te geven en om hem te beschermen. Het leger is nog niet zo lang geleden weer ontdekt dus nog lang niet alles is opgegraven en gerestaureerd. Er waren verschillende hallen waar je de mannen kon zien. Ik vond het heel bijzonder om dit te zien en te beseffen dat het zoveel verschillende zijn en allemaal handgemaakt.

We kwamen erachter dat Xi'an wel een leuk stadje was en er nog een hele hoop te doen was, we zijn dus nog een dag gebleven en hebben de volgende dag door de stad gewandeld en zijn bij de drumtower en belltower geweest, dit werd gebruikt om de tijd aan te geven doormiddel van een bel of een drum. In Xi'an was ook nog een soort Chinatown waar je lekker streetfood kon eten en souvenirs kon kopen.

Jelmer en ik zaten hier ook nog ergens een ijsje te eten toen er twee peuters voor ons op de put door hun hurken gingen om even te plassen. Dit is blijkbaar heel normaal, maar wij vonden het wel gek. De kinderen hebben hier broeken met een groot gat/spleet aan de onderkant zodat ze gewoon overal kunnen plassen. Je ziet dus overal kinderen lopen met blote billen, wel een beetje raar.

Op zondag 30 april gingen we van Xi'an naar Pingyao met een sneltrein, dus we waren er in 4 uurtjes. We hadden maar één zitplaats dus we wisselden af met zitten. Pingyao was de laatste plaats voordat we naar Beijing zouden gaan. We hadden een heel leuk hotel midden in de stad, het voelde net alsof we in een soort kasteel zaten door de stadsmuren en de oude huizen.

Pingyao is een oude stad waar je binnen de stadsmuren nog goed het oude Chinese leven en oude Chinese gebouwen en huizen kan bekijken. We zijn 3 dagen in Pingyao geweest en hebben twee dagen door de stad en over de stadsmuur gewandeld en weer veel foto's gemaakt, China en de mensen zijn erg fotogeniek.

De derde dag zijn we naar het Zhangbi kasteel geweest, ongeveer 30km van Pingyao. Bij dit kasteel zijn allemaal ondergrondse gangen waar je doorheen kan lopen, het was slecht weer dus we konden lekker droog lopen. Het was erg bijzonder om door deze gangen te lopen.

Op donderdag 4 mei, gingen we naar Beijing waar we de laatste 5 dagen in China zouden doorbrengen.

We hadden best veel tijd in Beijing dus we hebben alles lekker rustig aan kunnen doen. Vrijdag, zaterdag en zondag zijn we bij bezienswaardigheden in Beijing zelf geweest. We hadden alle dagen heel erg geluk met het weer, we hadden elke dag zon en blauwe lucht ipv smog.

Vrijdag zijn we eerst naar de Beijing tower geweest, wat de hoogste toren van Beijing was (er wordt nu een hogere gebouwd), we hadden mooi uitzicht en maakten wat foto's en gingen weer weg. Het was ons een beetje te duur om daar wat te drinken. Ook zijn we nog bij de verboden stad geweest, wat enorm groot was, heel bijzonder. Nadat we door de verboden stad waren gelopen kwamen we in het Jingshan park, waar je bij een uitkijkpunt mooi over de verboden stad kan uitkijken. Toen we daar stonden zag je pas hoe groot het eigenlijk was.

Zaterdag wilden we naar het Mausoleum waar de eerte communistische leider gebalsemd zou moeten liggen, helaas was het gesloten tot september dus konden we er niet in. We zijn toen naar 'the temple of heaven' geweest, dit leek eigenlijk wel op een park met daarin allemaal kleinere gebouwtjes. Het was lekker om even door een soort park te lopen, even wat rust midden in de grote stad.

Zondag zijn we bij het zomerpaleis geweest, ook een groot complex en park achtig. Het hoofdgebouw was een hele mooi Chinees gebouw. Na het zomerpaleis wilden we nog even goedkoop gaan winkelen, maar het was al wat later en we hadden allebei niet meer zo'n zin, dus zijn we terug naar het hotel gegaan. Het openbaar vervoer in China is trouwens heel erg goed en duidelijk met tijden. In Beijing hebben we dus ook heel veel gebruik gemaakt van de metro.

Op maandag gingen we naar de Chinese muur!!

We gingen naar de muur bij Mutianyu, waar we met de lokale bus makkelijk konden komen. We kwamen een paar andere blanke toeristen tegen die wisten welke bus we moesten hebben bij het overstappen.

We hebben een heel stuk over de muur gelopen, naar beide uiteinden, wat in totaal ongeveer 13km was met héle steile trappen. (Ik begrijp nu wat Rob en Peggy in hun blog hebben geschreven over dit stuk muur)

Ik vond het heel indrukwekkend om over de muur te lopen!! Toen we helemaal bovenaan stonden bedacht ik dat dit misschien iets was wat ik op mijn to do list had staan (die ik niet heb), ik had dit graag nog eens willen doen ik mijn leven en nu stonden we er gewoon bovenop! Heel bijzonder!

Op dinsdag hebben we geshopt in een mall waar vooral locals heen gaan, dus waar je lekker goedkoop kan winkelen en ook goed kan afdingen. We hebben lekker geshopt en vooral Jelmer is goed geslaagd!

Op woensdag moesten we al vroeg uit het hotel weg (4 uur snachts) om naar het vliegveld te gaan. Mijn vlucht zou vertrekken om 6.45 en die van Jelmer 2 uur later. Ik was nog wel zenuwachtig of ik de vlucht zou halen. Omdat we een groepsvisum hadden moesten we tegelijk door de immigratie om het visum uit te stempelen. En omdat Jelmer 3 uur van tevoren zijn tas kon inchecken had ik nog maar 3 kwartier voordat het vliegtuig vertrok. Gelukkig was ik op tijd en zag ik een kwartiertje voordat we opstegen in het vliegtuig.

We hebben een geweldige tijd gehad in China! Ik vond het een bijzonder land met bijzonder mensen, heel anders dan andere landen in Azië (ook al heb ik alleen nog maar Indonesië gezien).

We hebben nog niet alles gezien wat we wilden zien, dus we gaan zeker nog een keer terug om verder te kijken.

Ik vond het ook heel fijn om weer met Jelmer te zijn voor 3,5 week na elkaar 2 maanden niet gezien te hebben. Ik vond het heel leuk en bijzonder om samen met hem in China te reizen.

Jelmer is gister avond in Nederland aangekomen.

Over drie weken zal ik weer een nieuwe blog schrijven over de laatste weken van de reis, in Thailand.

Bedankt weer voor het lezen en tot later.

Groetjes!

Peggy

Heerlijk weer om te lezen en ook heel herkenbaar.

Mooi he de muur. Ik was er toen ook zo van onder de indruk.

Moesten jullie ook steeds op de foto met Chinezen. Wij waren toen echt een bezienswaardigheid.

Heel veel plezier in Thailand. Ik ben benieuwd welke plaatsen/eilanden jullie gaan bezoeken.

Ingrid

Wat een ontdekkingstocht! Zo anders en vol verrassingen. Ik ben heel benieuwd naar je verhalen. Nog drie weken en dan gaan we het allemaal horen. Veel plezier met Terra, de laatste weken in Thailand. XXX